Actualització dels projectes de l’Acceleradora GAEM

Mitjançant la nostra Acceleradora de projectes biomèdics, hem invertit prop de 2 milions d’euros en variats projectes d’innovació, tres dels quals es troben ja en proves de fase clínica amb pacients. Aquestes són les novetats de l’últim any, 2020:

Projecte de Teràpia Cel·lular de Tolerància Immune “TolDC” EM / NMO

Aquesta investigació, centrada en trobar un mecanisme per prevenir els atacs desmielinitzants de sistema nerviós gràcies a la medicina personalitzada, va acabar en 2019 la Fase clínica I, dedicada a avaluar la seguretat del tractament. Al 2020 s’ha preparat l’inici de la fase II, dedicada a avaluar l’eficàcia, i a principis de 2021 la Unitat de Neuroimmunologia-Esclerosi Múltiple de l’Hospital Clínic-IDIBAPS va fer una crida a la participació de pacients. Es busquen persones amb formes recurrents d’Esclerosi Múltiple que inicien o no tenen una resposta satisfactòria a la teràpia habitual de primera línia, per iniciar la fase II de l’assaig clínic, que busca demostrar l’eficàcia de les cèl·lules dendrítiques per frenar la inflamació que causa la esclerosi múltiple, així com comprovar la seva eficàcia a través de paràmetres a nivell immunològic i de ressonància magnètica cerebral.

Aquest projecte sorgit de IDIBAPS / Hospital Clínic de Barcelona, ​​ha comptat amb el suport de l’Obra Social La Caixa i  cel Instituto de Investigación Carlos III.

Accure Therapeutics (abans Bionure) va acabar amb èxit la fase I d’investigació de la Molècula ACT-01, amb prometedores capacitats neuroprotectores i remielinitzants, i ha preparat la posada en marxa de la fase II Acuity, per a pacients amb neuritis òptica aguda (NOA) al llarg de 2020, reclutant al seu primer pacient el passat mes de febrer 2021. La investigació es desenvolupa a l’hospital La Pitié-Salpêtrière de París i està previst es completi a finals de 2022.

QMENTA, start-up pionera en la creació, classificació i estudi de neuroimatges en 3D de el cervell, que faciliten el diagnòstic mèdic i permeten desenvolupar noves teràpies per a l’esclerosi múltiple i tot tipus de malalties cerebrals, va tancar el 2020 una ronda d’inversió de 1,4 milions d’euros , i va incorporar un nou CEO, Rob Bancroft. La companyia ha posat la seva innovadora tecnologia al servei de la recopilació i anàlisi de dades de pacients de la COVID-19. Gràcies a la seva tecnologia d’intel·ligència artificial, QMENTA elabora mapes detallats del cervell on s’identifiquen les seves  àrees danyades.

L’objectiu d’aquesta investigació de l’IDIBGI és detectar biomarcadors en sang que ajudin a entendre l’origen i l’evolució de l’esclerosi múltiple a través de l’epigenètica, l’estudi de la relació entre gens i ambient. Mitjançant una senzilla extracció de sang, el biomarcador podria predir l’evolució del pacient, el nombre, freqüència i gravetat dels brots, la discapacitat i l’acumulació de lesions en ressonància magnètica, el que al seu torn permetria avançar en el disseny de tractaments farmacològics personalitzats.

Projecte incorporat el 2020. Ala Diagnostics està preparant la comercialització d’un kit de diagnòstic de l’esclerosi múltiple més econòmic, de fàcil implementació i menys invasiu que els existents actualment. Es tracta d’un biomarcador en sang específic, una proteïna recombinant sota patent, que, combinada amb el seu algoritme diagnòstic permet introduir el procés de detecció de l’EM en la rutina clínica de qualsevol consulta mèdica, pública o privada. Durant 2021 s’espera la validació clínica internacional i l’obtenció de les certificacions regulatòries necessàries per començar el llançament comercial del biomarcador.

Des de l’Acceleradora GAEM i amb el concurs del nostre Comitè Científic, prosseguim la recerca i identificació de nous projectes d’innovació que compleixin l’objectiu d’impulsar la translació de projectes cientíticos a solucions per al tractament de l’esclerosi múltiple i pel benestar de les persones afectades.