Cannabinoides i esclerosi múltiple

L’ús de cannabinoides per tractar els símptomes de l’esclerosi múltiple pot ser una opció en el futur

L’esclerosi múltiple no té cura, i els tractaments actuals es basen a reduir els símptomes i prevenir els brots. Una de les opcions que més interès aixeca és l’ús de marihuana medicinal, en concret de derivats de CBD. Tot i que que actualment el seu ús no està regulat a Espanya, una nova legislació que és al debat públic durant anys pot obrir les portes perquè aquest compost ajudi a milers d’afectats.

El CBD és un compost aïllat que s’extreu de la Cannabis sativa, la planta de la marihuana. No conté el químic psicoactiu tetrahidrocannabinol (THC), conegut per produir la sensació d’alteració de la consciencia dels usuaris. El CBD prové de varietats de cànem de la planta del cannabis, a diferencia de les varietats conegudes com marihuana, que conté quanitats més altes de THC.

Així, el CBD no té cap efecte psicoactiu al·lucinogen, i per aquesta raó, es regula de forma diferent a la marihuana que conté THC. Els efectes del CBD encara s’estan estudiant, però se sol associar amb una reducció del dolor i una disminució de la quantitat i la severitat dels espames.

Els compostos de CBD s’enllacen amb els receptors endocannabinoides del sistema nerviós central (concretament CB1 i CB2). Les recerques suggereixen que el CBD evita els receptors del cervell, actuant de manera diferent a altres substàncies com el THC. En enllaçar-se amb els receptors del sistema nerviós central, el CBD modula el funcionament d’aquests receptors, sense arribar a activar-los completament.

Actualment els compostos de CBD basats en marihuana medicinal són legals en múltiples països, com a Alemanya, Polònia, Itàlia, Bèlgica, Mèxic, l’Argentina, el Canadà i alguns estats dels Estats Units. Donat el gran nombre de països que ja incorporen en la seva legislació el seu ús i les demandes de pacients i associacions, a Espanya la seva regulació porta anys en el debat públic.

La forma més habitual de subministrar CBD és mitjançant oli. Resulta una forma senzilla de prendre aquest compost, ja sigui afegint-lo en el menjar, directament en la llengua o tòpicament. Existeixen altres mètodes de subministrament, com a càpsules orals o esprais nasals, encara que encara no és clar quines formulacions són més efectives.

Els compostos de CBD solen ser ben assimilats pels pacients. No obstant això, els efectes secundaris poden incloure sequedat bucal, diarrea, fatiga i una reducció de l’apetit. També s’ha de tenir en compte la possible interacció del CBD amb altres medicacions. Com amb qualsevol tractament, és fonamental consultar amb el metge el seu ús, seguint sempre les seves recomanacions.

Font: Multiple Sclerosis News Today