Com el ioga pot ajudar a l’esclerosi múltiple

La pràctica del ioga en afectats d’esclerosi múltiple ajuda a millorar la flexibilitat i a reduir l’espasticitat

L’activitat física comporta multitud de beneficis per a les persones amb esclerosi múltiple. Una de les activitats que sovint es passa per alt és el ioga. Aquesta pràctica ancestral combina postures físiques (denominades asanas) amb una respiració compassada (anomenada pranayama), combinant-les amb tècniques de meditació. En conjunt, el ioga pot millorar la flexibilitat, la circulació, la força muscular, l’equilibri i fins i tot la digestió.

Els afectats que practiquen ioga regularment solen experimentar una reducció de la fatiga, de l’espasticitat i del dolor. Abans de començar amb la pràctica del ioga es pot consultar amb el metge qualsevol dubte sobre aquest tema, encara que en principi no comporta riscos associats.

Les postures de ioga, sempre acompanyades d’una respiració conscient i harmònica, poden ser adaptades a qualsevol mena de límit que l’esclerosi múltiple imposi. Amb l’ajuda de coixins, tovalloles o companys, la gran majoria de postures es poden simplificar i fer així més accessibles. Esclerosi Múltiple Espanya ha creat una guia bàsica amb 16 postures ideals per a principiants.

La meditació se sol incorporar a les sessions de ioga per a ajudar a connectar el cos i la ment, encara que també es pot realitzar totes dues activitats per separat. Cap d’aquestes pràctiques substitueix a la medicació, sinó que poden servir com a complement per a millorar el benestar dels afectats.

En cas de tenir problemes a l’hora de realitzar ioga, hi ha la possibilitat de contactar amb un instructor; que pot ajudar a realitzar les postures de manera correcta, i si és necessari, adaptar-les a cada persona. És recomanable que aquest instructor tingui una formació especialitzada i ensenyi el tipus de ioga en el qual estem interessats.

Font: Multiple Sclerosis News Today y National MS Society.  Imatge: Keren Perez.