Contaminació atmosfèrica i esclerosi múltiple

Les causes de l’esclerosi múltiple encara es desconeixen, però la pol·lució atmosfèrica podria ser un factor de risc

Encara que encara no s’ha pogut desxifrar detalladament l’origen de l’esclerosi múltiple, diversos estudis apunten al fet que existeixen dos factors principals que desenvolupen la malaltia: un component genètic (els familiars dels afectats tenen més possibilitats de contreure la malaltia) i un component ambiental (l’entorn pot afectar el desenvolupament de la malaltia).

Fundació GAEM impulsa la innovació biomèdica per a trobar una cura per a l’esclerosi múltiple i millorar la vida de més de 55.000 persones a Espanya. Dóna suport a la seva labor de recerca i sensibilització sobre aquesta malaltia que no té cura.

Estudis recents indiquen que la contaminació atmosfèrica pot jugar un paper fonamental com a causa d’esclerosi múltiple. Segons el treball del Dr. Roberto Ergamaschi,director del Centre d’Esclerosi Múltiple a l’IRCCS de la Fundació Mondino, a Itàlia, la prevalença d’esclerosi múltiple és més baixa en llocs en els quals les partícules contaminants en l’aire també es detecten en nivells baixos.

Aquest estudi ha analitzat dades dels últims 50 anys a la regió de la Llombardia, a Itàlia; i s’ha comprovat que, a mesura que els nivells de contaminació atmosfèrica augmentaven, creixien al seu torn els casos d’EM. En concret, en les àrees urbanes, on la pol·lució sol ser major, el risc de patir esclerosi múltiple era un 29% superior que en les zones rurals adjacents.

Resultats similars han estat observats en estudis sobre la població a Turquia, on els residents de la ciutat de Ereğli, la qualitat de la qual de l’aire és baixa a causa d’una factoria metal·lúrgica, són més propensos a contreure EM que els seus veïns de Devrek, considerada una ”ciutat neta”.

Malgrat aquestes recerques, encara no és clara la relació entre la contaminació de l’aire i l’esclerosi múltiple. Es considera que el factor ambiental d’aquesta malaltia és un còctel de diversos elements, com fumar, la contaminació o els hàbits alimentaris; que junts desencadenen els símptomes de l’EM.

Font: Multiple Sclerosis News Today. Imatge: Holger Link.