Discapacitat cognitiva sense discapacitat motora, preocupació creixent en esclerosi múltiple

El deteriorament cognitiu sense discapacitat física en l’esclerosi múltiple (EM) pot ser més freqüent a mesura que les teràpies més noves controlen millor els símptomes motors dels pacients

L’esclerosi múltiple “cognitiva predominant” probablement serà cada vegada més evident i constituirà un desafiament major d’identificar i tractar. Ara hauria de ser una prioritat clínica i d’investigació, segons un estudi recent.

Les troballes d’aquest estudi analític, dirigit per Clara Riley, MD, professora de neurologia a la Universitat de Columbia, van ser presentats a l’ACTRIMS Fòrum 2021, en la xerrada “Cerebral / Cognitive-predominant MS”.

El deteriorament cognitiu i físic generalment progressen junts, encara que en diversos graus, en pacients amb EM. Les dificultats cognitives, que experimenten entre el 40% i el 70% dels pacients, segons l’estudi a què es faci referència, sovint impliquen problemes en la velocitat de processament i la memòria.

No obstant això, una petita proporció de pacients amb EM, sembla experimentar deterioraments cognitius sense deficiències motores, sensorials o altres denominades deficiències cerebel·loses (el cerebel és la part del cervell responsable de coordinar els moviments voluntaris i les habilitats motores com l’equilibri, la coordinació i la postura).

Tal deteriorament cognitiu dominant presenta un desafiament diagnòstic i terapèutic, ha informat Riley, ja que els seus símptomes poden ser difícils de diferenciar d’altres trastorns neurològics.

El deteriorament cognitiu d’hora també sembla afectar de manera desproporcionada als nens. Els joves amb EM d’inici primerenc tendeixen a experimentar un major deteriorament cognitiu relacionat amb el processament de la informació, definit en termes generals com la forma en què una persona veu, comprèn, analitza i recorda les coses.

Fundació GAEM impulsa la innovació biomèdica per trobar una cura per l’esclerosi múltiple i millorar la vida de més de 55.000 persones a Espanya.
Dóna suport la seva tasca d’investigació i sensibilització sobre aquesta malaltia que no té cura.

En un esforç per identificar les característiques distintives de les persones amb EM “de predomini cognitiu”, Riley i els seus col·legues van examinar a pacients amb EM recidivant que participaven en dos estudis en curs: MEM CONNECT i Reserva Against Disability in Early Multiple Sclerosis (RADIEMS).

Tot i la discapacitat física mínima entre els 166 pacients amb EM recentment diagnosticats en l’estudi RADIEMS, definit per una puntuació de l’Escala Expandida de l’Estat de Discapacitat (EDSS) de no més de 2.5, i una caminada cronometrada de 25 peus (T25FW) de menys de cinc segons, aquests pacients van mostrar més del doble de probabilitats d’obtenir una puntuació baixa (16,9%) en la prova de modalitat de dígits del símbol (SDMT) que els seus parells sans i aparellats (6,0%). (El SDMT és una prova validada de deteriorament cognitiu en l’EM, amb puntuacions més baixes que indiquen un major deteriorament).

Els pacients amb puntuacions SDMT més baixes també tenien majors volums de lesió en T2, una mesura d’inflamació activa en el cervell, i una major pèrdua de volums de substància grisa i talàmica del cervell.

Curiosament, aquestes troballes de canvis físics en el cervell semblaven estar més relacionats amb el seu hemisferi esquerra. Aquest patró d’hemisferi esquerre vs dret també va semblar correlacionar específicament amb les puntuacions de SDMT, sense mostrar una associació forta amb EDSS o T25FW.

Les puntuacions de SDMT entre els pacients de MEM CONNECT, que en general eren grans i tenien una EM de major durada, no van diferir significativament entre aquells amb discapacitat física baixa i alta,  tot i que per raons que encara no estan clares.

Crec que l’EM amb predomini cognitiu pot tornar-se més prevalent … basat en [el nostre] millor control de les recaigudes motores importants“, mitjançant, per exemple, l’ús de teràpies d’alta eficàcia.

Les característiques cognitives de l’EM impacten a moltes [persones] i, sovint, comencen en les primeres fases de la malaltia“, com es va observar en nens i pacients presimptomàtics, ha afegit Riley. “Fer atenció a aquests resultats cognitius tant en els nostres assajos clínics com en la pràctica clínica ara pot generar dividends en el futur“.

Llegir l’article complet a MSNews Today