El coronavirus i l’esclerosi múltiple

Els afectats d’esclerosi múltiple NO han d’abandonar els seus tractaments immunosupressors per por al coronavirus

Informació actualitzada a 18 de març d’acord amb les recomanacions de la Societat Espanyola de Neurologia.

Davant l’alarma creada respecte al coronavirus, la Societat Espanyola de Neurologia recomana als afectats d’esclerosi múltiple no abandonar els tractaments immunosupressors. Molts dels pacients d’esclerosi múltiple estan en tractament amb fàrmacs immunosupressors o immunomoduladors, que els podria fer més proclius a la infecció de coronavirus.

El Grup d’Estudi de Malalties Desmielinitzants (GEED) de la Societat Espanyola de Neurologia recomana als afectats amb tractaments immunosupressors limitar les activitats socials i evitar els viatges de tota mena. També recomanen que es consulti al neuròleg sobre la necessitat de modificar o retardar els tractaments, sobre la base de cada cas particular.

L’esclerosi múltiple és una malaltia neurodegenerativa que es produeix quan el mateix sistema immunològic ataca les neurones. Això produeix disfuncions cognitives, pèrdua de visió i de memòria, fatiga i dificultat motores; ja que la informació no pot viatjar correctament a través del sistema nerviós central. Els tractaments més comuns inclouen fàrmacs que debiliten el sistema immunològic de l’afectat, per tal de mitigar els atacs a les neurones.

Tot i això, aquests tractaments immunosupressors també poden augmentar el risc de contagi d’altres malalties comunes, com la grip. Amb la gran alarma provocada per l’expansió del coronavirus, les autoritats sanitàries adverteixen que deixar els tractaments pot tenir greus conseqüències pels afectats d’esclerosi múltiple; i de qualsevol malaltia immunològica. En tot moment s’han de seguir els consells mèdics i les recomanacions de les fonts oficials.

La COVID-19 forma part de la família dels coronavirus, un tipus de virus que viatja d’animals a humans, i acostumen a provocar els símptomes lleus com febre, tos i dificultats respiratòries. En alguns casos, sobretot en grups de risc, pot tenir conseqüències més greus. La COVID-19 es caracteritza per ser altament contagiós. A més, en ser un virus desconegut fins ara, no existeix un tractament específic; i s’ignora el funcionament concret del virus.

El Ministeri de Salut ha recomanat unes mesures d’higiene bàsiques per tal d’evitar el contagi: rentar-se les mans amb freqüència, tapar-se la boca amb el colze en tossir i esternudar, utilitzar tovallons d’un sol ús i evitar tocar-se la cara. La gran majoria dels casos de coronavirus presenten símptomes lleus, com tos, febre i dificultats en respirar. Tan sols si s’ha viatjat a una zona de risc i es presenten els símptomes s’ha d’acudir al metge o trucar al 112. Pel que fa a les mascaretes, tan sols es recomana l’ús en cas d’indicació mèdica.

Font: Sociedad Española de Neurología

Font: Multiple Sclerosis News Today