El nou model del ministeri d’Innovació i Ciència discrimina la investigació en esclerosi múltiple

Fundació GAEM denuncia la pràctica desaparició de l’esclerosi múltiple al nou model de xarxes col·laboratives, i anuncia que suposarà la paralització d’importants projectes de recerca i deixar sense finançament grups de treball reconeguts internacionalment.

El Ministeri de Ciència i Innovació ha aprovat provisionalment la concessió de subvencions per a investigació a un nou model de Xarxes de Recerca Cooperativa Orientades a Resultats en Salut (RICORS). La proposta implica la desaparició de la REEM (Xarxa Espanyola d’Esclerosi Múltiple) i suposa una retallada del 65% dels grups actuals de recerca a EM, comprometent greument el futur de la recerca en esclerosi múltiple.

Si es confirma aquesta proposta, el finançament a l’esclerosi múltiple quedarà reduït a 5 dels 14 grups presentats, deixant fora equips reconeguts i de gran pes en investigació i atenció assistencial de la malaltia com són l’Hospital Clínic, l’Hospital Vall d’Hebron (Cemcat) i l’Hospital del Mar a Barcelona; l’Hospital La Fe a València, l’Hospital Nacional de Paraplègics a Toledo, o l’Hospital Porta de Ferro a Madrid, entre d’altres.

Una anàlisi de la proposta del Ministeri evidència de manera molt cridanera i escandalosa un finançament molt desigual entre programes, amb una clara discriminació cap a les malalties inflamatòries, i entre elles, un greuge greu cap als grups d’al·lèrgia i esclerosi múltiple.

Els grups de recerca a EM ja han manifestat el seu desacord i indignació amb l’atribució pressupostària, per a la qual l’Institut de Salut Carles III (ISCIII) ha utilitzat uns paràmetres que no ha revelat, cosa que evidencia una total i inadmissible manca de transparència en el procés d’avaluació.

Si aquesta resolució s’eleva a definitiva, la representació d’esclerosi múltiple com a malaltia a les noves xarxes (RICORS) serà pràcticament inexistent i pot suposar la paralització de les investigacions i projectes actualment actius en nous tractaments per a l’esclerosi múltiple, una malaltia que afecta 58.000 espanyols i de què es detecten 1.800 nous casos cada any.

Fundació GAEM, entitat de pacients creada el 2006 per impulsar la investigació en esclerosi múltiple, manifesta el seu complet desacord amb la proposta del Ministeri i insta les entitats responsables a:

• Compartir els paràmetres i els criteris de formació de les noves RICORS.
  • Assegurar la presència, continuïtat i pes específic actual de la investigació i dels grups investigadors en esclerosi múltiple a Espanya al nou model de xarxes col·laboratives.