El programa d’atenció plena en línia ajuda als pacients amb depressió

Un programa en línia d’atenció plena (mindfulness) va reduir significativament en 8 setmanes els nivells de depressió i va millorar la qualitat de vida en persones amb esclerosi múltiple

L’estudi, “Un assaig controlat aleatoritzat d’un programa d’atenció plena basat en la web per a persones amb esclerosi múltiple amb i sense antecedents de depressió recurrent“, es va realitzar a Austràlia i es va publicar en Multiple Sclerosis Journal.

Aquest estudi se suma a la creixent evidència sobre com les estratègies de benestar poden ajudar les persones amb esclerosi múltiple a reduir els símptomes i permetre una participació més plena en la societat”, va declarar la Societat Nacional d’Esclerosi Múltiple australiana en un comunicat de premsa.

L’esclerosi múltiple (EM) comporta desafiaments tant emocionals com físics, i els episodis de depressió i ansietat poden empitjorar els símptomes de la malaltia i afectar la qualitat de vida.

Les estratègies de benestar, com l’exercici, els canvis en la dieta, el maneig de l’estrès i la meditació, es consideren d’ajuda per a millorar la qualitat de vida de les persones afectades.

L’atenció plena o mindfulness és un tipus de meditació que guia a una persona a ser més conscient i acceptar les seves experiències, amb l’objectiu final de convertir les reaccions negatives que podrien empitjorar el dolor i l’angoixa emocional en pensaments positius.

Fundació GAEM impulsa la innovació biomèdica per a trobar una cura per a l’esclerosi múltiple i millorar la vida de més de 55.000 persones a Espanya. Dona suport a la seva labor de recerca i sensibilització sobre aquesta malaltia que no té cura.

Investigadors de la Universitat de Sydney van desenvolupar un programa d’atenció plena en línia de vuit setmanes per a pacients amb *EM que constava de cinc mòduls interactius: 1) una introducció al maneig de l’atenció plena i la consciència simple, 2) maneig de l’estrès, 3) maneig d’emocions difícils i dolor, 4) maneig de pensaments i 5) atenció plena. comunicació, compassió i prevenció de recaigudes.

Cada mòdul, d’entre 15 i 20 minutos de durada, incloïa exemples de com les tècniques d’atenció plena es poden aplicar a la vida amb EM. Es van lliurar una vegada en el transcurs del programa, amb cada mòdul espaiat d’una a dues setmanes, i acompanyats de cintes d’àudio guiades.

Per a determinar l’efectivitat del programa en línia, l’equip va realitzar un assaig clínic (ACTRN12618001260213) en 132 pacients adults amb *EM, assignats aleatòriament al programa d’atenció plena o a cap intervenció (col·locats en una llista d’espera). Un psicòleg també va parlar amb els pacients del grup d’atenció plena per telèfon, generalment una vegada per setmana, oferint orientació, resolent problemes tècnics i fomentant la participació.

Es va demanar als participants que miressin els mòduls en línia i completessin 30 minuts de meditació d’atenció plena individual tots els dies usant les cintes d’àudio. També se’ls va encoratjar a mantenir “registres d’atenció plena” per a realitzar un seguiment d’aquestes activitats.

L’objectiu principal de l’assaig era determinar si el programa alleujava els símptomes depressius. Els objectius secundaris van incloure canvis en la qualitat de vida, ansietat, dolor i fatiga. Aquestes mesures es van avaluar al començament de l’estudi i novament en la setmana nou, així com tres i sis mesos després de la finalització del programa.

Els pacients que van rebre el programa d’atenció plena van informar una disminució significativa de la depressió en comparació amb els que estaven en la llista d’espera. Les persones amb antecedents de depressió recurrent van mostrar un benefici significativament major.

La qualitat de vida relacionada amb la salut també va millorar significativament amb l’ús de l’atenció plena, independentment dels antecedents de depressió, van informar els investigadors. No es van observar canvis significatius en l’ansietat, la intensitat del dolor o la fatiga.

Els beneficis observats es van mantenir en les avaluacions sis mesos després de la finalització del programa, i ​​posteriorment es va oferir accés a aquest programa als participants en la llista d’espera. Aquestes troballes suggereixen que l’atenció plena o mindfulness pot ser una forma eficaç d’alleujar la depressió i millorar la qualitat de vida de les persones amb EM.

Llegir l’article a MSNews Today