El voluntariat m’omple de satisfacció personal

· L’EMtrevista ·

Olga Albardané

“El voluntariat em dona satisfacció́ personal al sentir-me útil a la societat i a la gent que ens necessita”

L’Olga és una persona entusiasta, viatgera i solidària, i la voluntària més veterana de Fundació GAEM, on en l’actualitat coordina l’equip de voluntariat. L’Olga té esclerosi múltiple des de fa 23 anys, però també una energia desbordant i la convicció de que la recerca és la clau per vèncer la malaltia i gaudir d’una qualitat de vida millor.

Fa molts anys que coneixes i formes part de la Comunitat GAEM. Què et va impulsar a fer-te’n voluntària? Avui dia, et continua motivant el mateix?

L’ any 1995 vaig ser diagnosticada d’esclerosi múltiple. Al cap de cinc anys vaig deixar la meva feina a Novartis Farmacèutica i després vaig conèixer la Fundació́ GAEM en una xerrada de la Dra. Cristina Ramo, que era la meva metgessa. La Fundació́ estava tot just en els seus inicis, vaig entrar en contacte amb el seu President Vicens Oliver i em vaig oferir per a col·laborar en tot allò que pogués ser útil. Des d’aleshores formo part d’aquesta comunitat i segueixo col·laborant com a voluntària, amb la mateixa motivació del principi, crec que la investigació és clau per arribar a véncer aquesta malaltia.

Actualment ets coordinadora de l’equip de voluntaris de GAEM. Què implica aquesta tasca?

La Fundació́ ha anat desenvolupant activitats que han dut a un ampli coneixement de la nostra malaltia, i molts afectats i familiars s’han ofert per formar-ne part, creant així un equip de voluntaris.

La prioritat essencial de la nostra fundació́ es aconseguir fons per poder continuar els projectes de recerca per curar la nostra malaltia, l’esclerosi múltiple. La qual cosa comporta organitzar un munt d’accions i campanyes per a aquest fi.

La meva activitat consisteix en idear activitats i coordinar la seva organització́ amb la resta de voluntaris.

La darrera activitat de GAEM en què has participat com a voluntària ha estat la “Taula informativa al Corte Inglés”, amb motiu del Dia Mundial de l’EM d’enguany. Com vas viure l’experiència? Què en destacaries?

Va ser molt gratificant veure que molta gent sen’s apropava i s’interessava per la nostra Fundació i que moltes persones tenien coneixement de l’esclerosi multiple.

Quines fites t’agradaria assolir com a voluntària de GAEM?

La nostra meta és aconseguir el màxim de recursos per poder dur a terme els projectes d’investigació́ que tenim en marxa. I com a voluntaris, poder proposar, organitzar i dur a terme totes aquelles activitats que ens permitn aconseguir aquests recursos.

Què et dona el voluntariat a nivell personal?

El voluntariat em dona satisfacció́ personal en sentir-me útil a la societat i la gent que ens necessita.

Hi ha activitats de voluntariat que impliquen contacte directe amb els malalts, a qui es presta un servei al que no podrien accedir per ells mateixos.

I, a la inversa, què creus que aporta la figura del voluntari a les entitats de pacients? Serien viables sense aquesta figura?

La Fundació́ GAEM no existiria si no hagués estat per la iniciativa de Vicens Oliver, President i voluntari número 1. Als inicis només es comptava amb alguns voluntaris i socis, que s’han anat incorporant al llarg dels anys gràcies a l’expansió́ de les nostres activitats. Actualment es disposa d’una infraestructura de suport que va mes enllà̀ del voluntariat només.

Segons el teu parer i experiència, el voluntari ha de complir un perfil concret?

El perfil més adient és el d’una persona que tingui ganes, entusiasme, esperit altruista i temps per dedicar-lo a la Fundació́. En molts casos els mateixos malalts i familiars són els que tenen més capacitat d’empatitzar amb els afectats.

Què li diries a algú que estigui dubtant si fer-se o no voluntari?

Li diria que no ho dubti. Gràcies a les investigacions que impulsen entitats com Fundació GAEM i als avenços científics, avancem en l’objectiu de trobar remei a la nostra malaltia. Com a voluntaris a GAEM sabem que estem contribuïnt a trobar els fons per financiar aquestes recerques. I a més la tasca solidària ens anima i omple de satisfacció́.