Es llança als Estats Units un programa d’estimulació cerebral per a persones afectades d’EM

El centre mèdic Langone Health, adscrit a la Universitat de Nova York (NYU), ha llançat un programa terapèutic d’estimulació transcraneal de corrent directe (tDCS) per a la llar, un tipus d’estimulació cerebral no invasiva per a reduir els símptomes cognitius, motors, de la parla o de l’estat d’ànim associats amb l’esclerosi múltiple (EM) i altres trastorns cerebrals.

El programa tDCS personalitzat, el primer de la seva categoria, permet als pacients de gairebé tots els estats dels EUA rebre sessions de tDCS adaptades a les seves necessitats individuals i objectius terapèutics, tot això en la comoditat de la seva llar.

Moltes persones amb trastorns neurològics i psiquiàtrics tenen dificultats per a sortir de casa a causa de la seva condició”, han comentat els investigadors de NYU Langone. “Aquest programa virtual ofereix els últims tractaments directament als nostres pacients, la qual cosa ens permet arribar a més persones”.

En tDCS, s’aplica un corrent elèctric de baix grau a les àrees específiques del cervell a través de cables prims (elèctrodes) que es col·loquen en el cuir cabellut del pacient a través d’uns auriculars. Es creu que l’estimulació elèctrica feble facilita que les cèl·lules nervioses es “disparin” i transmetin senyals entre elles, la qual cosa pot reforçar les connexions cerebrals.

Estudis previs realitzats per investigadors de la NYU van demostrar que aquest tipus d’estimulació cerebral de baix grau millorava la funció cognitiva i reduïa la fatiga en pacients amb EM.

També s’han informat beneficis en el tractament de la depressió, l’ansietat i altres símptomes associats amb afeccions neurològiques, com la malaltia de Parkinson i l’accident cerebrovascular, i actualment s’estan realitzant diversos assajos clínics en persones amb múltiples trastorns neurològics, inclosa l’EM.

En particular, l’evidència preliminar també suggereix que el tractament amb tDCS pot ajudar amb la recuperació després d’una infecció per COVID-19.

Fundació GAEM impulsa la innovació biomèdica per a trobar una cura per a l’esclerosi múltiple i millorar la vida de més de 55.000 persones a Espanya. Dóna suport a la seva labor de recerca i sensibilització sobre aquesta malaltia que no té cura.

Els pacients que s’adhereixin al programa tDCS se sotmetran a una avaluació clínica inicial que es pot repetir al llarg del temps per a realitzar un seguiment de la progressió i aprendran a treballar amb el seu dispositiu tDCS personalitzat.

El programa comprèn sessions de tractament d’aproximadament 30 minuts, completades sota la supervisió de vídeo d’un expert a través de l’aplicació gratuïta NYU Langone Health. És possible que se sol·liciti als pacients que realitzin algunes activitats de capacitació durant les seves sessions per a augmentar el benefici terapèutic.

Les sessions es poden programar segons la conveniència de l’usuari, i els experts recomanen un mínim de 10 sessions diàries o gairebé diàries per a avaluar millor si el pacient està responent al tractament.

El tractament tDCS també es pot agregar al programa de rehabilitació existent d’un pacient.

El programa tDCS m’ha ajudat a recuperar el control de les meves rutines diàries de cura personal”, va dir Annamarie Prono, una resident de Queens que ha viscut amb EM durant 29 anys i que va participar en assajos clínics previs de tDCS relacionats amb l’EM en NYU Langone. “És increïble veure el lluny que ha arribat l’atenció de l’EM des que em van diagnosticar per primera vegada“, va dir Prono, i va assenyalar que les opcions de tractament actuals “no sols prevenen la progressió de la malaltia, sinó que milloren la qualitat de vida“.

En particular, “diversos pacients post-COVID-19 també han experimentat una millora amb tDCS, la qual cosa pot ajudar a accelerar la recuperació dels seus símptomes persistents”, va dir Charvet.

El programa, que es brinda com a atenció innovadora, no està cobert actualment pel segur, però els paquets de tractament eleven el cost a aproximadament $30 per sessió, inclòs el lloguer d’equips. L’assegurança pot cobrir la visita inicial d’un pacient.

Llegir article en MSNews Today