La implicació dels pacients impulsa un nou model de recerca col·laborativa a Catalunya

Prop de 150 professionals assisteixen a la jornada pionera “Fundacions de Pacients i Indústria biomèdica a Catalunya” organitzada per Fundació GAEM i CataloniaBio

_mg_9579Gairebé 150 professionals, representants d’empreses de biotecnologia, clústers i laboratoris d’investigació i fundacions i associacions de pacients es van reunir el 2 de febrer al Parc Científic de Barcelona per explorar les oportunitats que ofereix un nou model de col·laboració horitzontal entre la indústria biomèdica i els destinataris finals dels tractaments, els pacients. Aquest model, ja introduït a Catalunya per Fundació GAEM (Grup d’Afectats d’Esclerosi Múltiple) s’està desenvolupant amb força a països capdavanters en recerca, com ara els EEUU.

La col·laboració afectats-indústria, a més d’empoderar els pacients i fer-los passar a un rol actiu (no “pacient”), presenta nombrosos avantatges per a la indústria i pels investigadors. Per una banda, la implicació activa dels pacients permet detectar necessitats reals no cobertes i accelerar els processos d’investigació. Per altra banda, per als investigadors i la indústria és de molta utilitat conèixer i compartir de primera mà la problemàtica i el dia a dia dels usuaris finals del fruit de la seva tasca.

Pacients i indústria s’han de relacionar“ va ressaltar com una de les primeres conclusions de la jornada en Melqui Calzado, Secretari general de CataloniaBio.

Marta Príncep, CEO de Fundació GAEM, va assenyalar que el futur de la recerca està en el desenvolupament de nous models de recerca col·laborativa indústria-pacients”.

_mg_9577

Tal com va expressar en Luis Ruiz Avila, CEO de Spherium Biomedla indústria pot trobar a les fundacions de pacients clients i experiència, validació conceptual, finançament intel·ligent, capacitat prescriptora i accés a pacients”.

La jornada ha comptat amb ponències dels responsables de la Fundació Pasqual Maragall, la Fundació Josep Carreras y la Fundació Richi, que ha explicat la seva experiència a Estats Units, un país on l’ecosistema de fundacions compta amb més instruments de financiació i intervenció. Finalment, el Consell Consultiu de Pacients del Departament de Salut va explicar la novedosa tasca que està desenvolupant amb l’objectiu d’empoderar els afectats i promoure la seva participació en l’àmbit assistencial i de recerca.

Mes fotos de la jornada