La investigació biomèdica es confirma més que mai com un sector clau

La crisi del coronavirus confirma i ratifica més que mai
la importància de secundar i impulsar la recerca biomèdica

En aquest moments en els quals Espanya és el segon país d’Europa en nombre d’afectats pel coronavirus COVID-19, les comunitats científiques mundials i espanyoles es troben bolcades en la cerca de tractaments farmacològics. La majoria d’ells es basen en el reposicionament d’anti-virals (noves indicacions de fàrmacs coneguts però actualment utilitzats per altres malalties) per a alleujar la simptomatologia dels afectats així com en el desenvolupament d’una vacuna que ens permetrà prevenir el contagi.

En aquest context, científics i hospitals espanyols (de la Comunitat de Madrid, Catalunya i Pais Basc) estaran involucrats en una recerca clínica d’abast europeu, que inclourà a 3200 pacients amb COVID-19 provinents de França, Bèlgica, Holanda, Luxemburg, el Regne Unit, Alemanya i Espanya. Els quatre tractaments que es provaran a gran escala en aquest assaig clínic són el remdesivir; el lopinavir en combinació amb el ritonavir, aquest últim tractament en combinació o menys amb l’interferó beta i la hidroxicloroquina, un fàrmac usat contra la malària. La recerca clínica va començar diumenge passat 22 de març i els primers resultats s’esperen en les pròximes 4-8 setmanes.

Un altre assaig clínic liderat pel Dr. Oriol Mitjà, investigador de la Fundació Lluita contra la Sida i les Malalties Infeccioses i avalat per Organització Mundial de la Salut (OMS), que valora el seu plantejament i el baix cost que tindria la seva implementació, ha estat dissenyat com una estratègia preventiva per a detenir la transmissió del coronavirus a la població. Als afectats per COVID-19 se’ls administrarà Darunavir, un antiviral utilitzat com a fàrmac contra el VIH, amb l’objectiu de reduir la càrrega viral (la quantitat de virus en la sang) i, per tant, la capacitat de transmetre el virus a altres persones. D’altra banda, a les persones que hagin estat en contacte pròxim amb la persona afectada per COVID-19 se’ls donarà, com a tractament profilàctic, la hidroxicloroquina, utilitzada contra la malària.

En aquest estudi, liderat per la Fundació Lluita contra la Sida i les Malalties Infeccioses, institució situada en el Servei de Malalties Infeccioses de l’Hospital Germans Trias i Pujol de Badalona, participaran inicialment unes 3.000 persones de la Conca d’Òdena, el Maresme i el Vallès Oriental i s’espera tenir els primers resultats durant el mes d’abril.

D’altra banda, segons informa Biocat, a data 19 de març de 2020 hi ha 121 assajos clínics registrats en Clinicaltrials.gov. Per països, la Xina ha accelerat la carrera i té prop de 60 assajos oberts. Li segueixen els Estats Units, França i Hong Kong. Catalunya està en el mapa amb el primer estudi que es va desenvolupar a Espanya on participen conjuntament el Departament de Salut, l’Institut Català de la Salut, investigadors de la Fundació Lluita contra la Sida de l’Hospital Germans Trias i farmacèutiques com Gebro i laboratoris Rubió.

Espanya és un dels països del món, i el segon país d’Europa, després d’Itàlia, per nombre d’afectats pel coronavirus COVID-19. El nostre país entra en la segona setmana de confinament amb unes xifres que converteixen a Espanya en un dels més afectats per la pandèmia amb gairebé 40.000 casos positius, 3000 morts i 4000 curats.

Fonts:

Artícle www,eldiario.es