La rehabilitació cognitiva en l’esclerosi múltiple

Els programes de rehabilitació cognitiva permeten recuperar unes certes funcions danyades per l’esclerosi múltiple; però es necessita més recerca per a potenciar-los

Els problemes de memòria, atenció i processament de la informació són símptomes comuns de l’esclerosi múltiple; que no solen ser tractats directament a través de la medicació. Per això existeixen programes de rehabilitació cognitiva, que mitjançant exercicis mentals i físics, pretenen recuperar algunes funcions cerebrals.

Fundació GAEM impulsa la innovació biomèdica per a trobar una cura per a l’esclerosi múltiple i millorar la vida de més de 55.000 persones a Espanya. Dóna suport a la seva labor de recerca i sensibilització sobre aquesta malaltia que no té cura.

Els problemes relacionats amb la cognició, que en alguns casos poden suposar problemes en la visió, són presents en dos terços de les persones afectades d’esclerosi múltiple. No obstant això, es necessita més recerca – com la que impulsa Fundació GAEM – per a elaborar programes i tractaments efectius. Les dificultats cognitives suposen un obstacle laboral i social per a les persones amb EM.

Malgrat que els avanços en els tractaments modificadors de la malaltia en els últims anys han aconseguit millorar significativament la qualitat de vida dels afectats, encara no s’han desenvolupat tractaments efectius per als problemes cognitius que provoca l’esclerosi múltiple. Aquesta és la conclusió d’un estudi realitzat per investigadors de la Universitat d’Alabama a Birmingham.

Si que existeixen en l’actualitat programes de rehabilitació cognitiva diversos, que inclouen exercicis de memòria, d’atenció i resolució de problemes; així com exercicis físics, que han demostrat tenir una relació directa amb la recuperació d’unes certes funcions cerebrals. No obstant això, encara s’han de determinar la durada, la regularitat i la tipologia d’exercicis que són més efectius per a cada afectat.

Per a això, es necessiten grups de recerca amb més participants, segons l’estudi. La recerca també reconeix que els tractaments modificadors de la malaltia poden ajudar amb les disfuncions cognitives; però apunta al fet que no existeix cap medicament específic per a tractar-les.

Segons aquest estudi, publicat en la revista científica Nature Reviews Neurology, les dificultats cognitives han de tenir un paper central en les futures recerques en esclerosi múltiple; ja que afecten gran part dels afectats, i encara no es coneixen tractaments adequats.

Font: Multiple Sclerosis News Today.