Lluitem pels pacients amb Esclerosi Múltiple

Entrevista a la Marta Príncep, CEO de Fundació GAEM, experta coneixedora del sector ciències de la vida a Barcelona

Cada mes, Gregory Qushair, fundador de la consultora Alésia Consulting, viatja a un centre neuràlgic europeu en Innovació sobre ‘Ciències de la vida’ per entrevistar experts locals, assistir a esdeveniments, intercanviar coneixements i fer networking, amb l’objectiu d’elaborar finalment el corresponent informe “The Grand Tour: European Life Science Innovation Hubs“.

Com ell mateix ho descriu: “Busco capturar el rostre humà de la innovació en aquestes ciutats i conèixer de primera mà, explicat pels defensors dels pacients, metges, investigadors, empresaris, inversors i advocats en Propietat Intel·lectual (entre d’altres), què està funcionant i què no en els diferents àmbits de cada ecosistema”.

The Grand Tour i Barcelona

En aquesta ocasió, ha estat el torn de Barcelona, on Gregory Qushair ha entrevistat a la Marta Príncep, Directora executiva i d’Innovació de Fundació GAEM, entre d’altres actors principals de l’àmbit de la Innovació Biomèdica a Catalunya.

“Vaig conèixer la Marta Príncep al juliol de 2017 en un curs de formació de “Desenvolupament de Medicaments” a Barcelona, on va fer una xerrada sobre els esforços de Fundació GAEM per identificar i aconseguir fons segurs per a projectes innovadors de recerca en Esclerosi Múltiple (EM). Recentment, ens vam trobar a la seu de la Fundació, al Parc Científic de Barcelona (PCB), per conèixer la història de GAEM, la seva missió i recent treball per ajudar les persones amb EM a curt i llarg termini.”, Gregory Qushair.

GQ: Marta, pots resumir la història i la missió de la Fundació?

MP: Fundació GAEM va ser creada fa 14 anys per un grup de pacients amb EM que sentien que hi havia una gran escletxa entre els metges i els pacients, i que es van adonar que les teràpies disponibles en aquell moment no eren realment curatives. El nostre president, Vicens Oliver, és també afectat d’EM amb símptomes severs. Des d’un principi, va començar a contactar amb investigadors acadèmics i finalment va trobar un projecte de Teràpia Cel·lular, de manera que l’equip va començar a buscar fonts de finançament. Després de consultar a les companyies de Biotec i Farma, van arribar a la conclusió que el que es necessitava era una Acceleradora de projectes, així que em van convidar a col·laborar en aquesta àrea al 2014, ocupant el lloc de CEO al 2016.

Quan identifiquem un projecte interessant, l’enviem per a avaluació científica a un Comitè Científic independent constituït per experts líders de l’entorn acadèmic i de la indústria. A partir d’aquí, busquem fonts de finançament i ajuda per establir xarxes de contactes. Estem interessats en múltiples estratègies per ajudar a les persones amb EM: teràpies, diagnòstic, “l’Internet de les coses” (interconnexió digital d’objectes quotidians amb Internet),… El nostre objectiu és dur aquests avenços als pacients! Per tant, hem de trobar l’equilibri entre aconseguir avui  petites millores en la qualitat de vida de les persones amb EM, i impulsar la R+D (Recerca i Desenvolupament) a llarg termini, de la qual els pacients podrien trigar anys a beneficiar-se.

GQ: Com es finança la Fundació, quines són les seves fonts?

MP: Per al projecte de Teràpia cel·lular de Tolerància Immune, dirigit per investigadors de l’IDIBAPS i l’Hospital Clínic, vam obtenir finançament a través de l’Obra Social “la Caixa”, que va donar 1 milió de dòlars per passar de la fase de desenvolupament preclínic a l’estudi clínic Fase 1. Per a un projecte de la companyia biotecnològica Bionure, que ha desenvolupat una nova molècula amb un mecanisme innovador, vam ajudar a la companyia a recaptar 500.000 dòlars mitjançant una campanya de crowdfunding, de Capital Cell. A més, Bionure va recaptar 500.000 dòlars addicionals a través dels seus propis inversors.

GQ: Quins altres projectes impulsa la Fundació GAEM?

MP: Tenim un altre projecte terapèutic, d’Ankar Pharma, una spin-off sorgida del CSIC (Consell Superior d’Investigacions Científiques) a Madrid; i un projecte sobre diagnòstic per imatge, amb la start-up QMENTA. Ankar disposa d’una molècula anomenada AP-1, que té un doble mecanisme d’acció interessant, i QMENTA ha desenvolupat eines noves per a l’anàlisi de biomarcadors mitjançant neuroimatges en 3D.

Pots consultar l’entrevista completa aquí.

Font original: The Grand Tour: European Life Science Innovation Hubs, Alésia Consulting