Reduir el risc de caiguda amb esclerosi múltiple

Caminar amb esclerosi múltiple sol requerir passos més petits i major cautela per a evitar caigudes

Els símptomes de l’esclerosi múltiple són molt variats, però solen incloure fatiga, espasmes musculars, espasticitat, dolor i pèrdua d’equilibri. Tots ells contribueixen al fet que un acte tan quotidià com caminar es converteixi en tot un repte; i al fet que el risc de caiguda per a persones amb esclerosi múltiple sigui més alt que la població general.

Fundació GAEM impulsa la innovació biomèdica per a trobar una cura per a l’esclerosi múltiple i millorar la vida de més de 55.000 persones a Espanya. Dóna suport a la seva labor de recerca i sensibilització sobre aquesta malaltia que no té cura.

Un estudi publicat al Journal of Biomechanics ha analitzat específicament la mecànica que utilitzen les persones afectades d’esclerosi múltiple per a caminar. A l’investigació han participat 20 persones amb EM i un grup de control de 25 voluntaris de la mateixa edat i sexe. Mitjançant cambres, l’equip de l’estudi ha estat capaç de capturar i analitzar els passos que donava cada persona durant un recorregut fix de set metres i mig, que han repetit tres vegades.

L’estudi ha avaluat la capacitat de mantenir l’equilibri tant en trepitjar com en aixecar el peu, diferenciant entre el costat dominant i feble de cadascun dels participants. En general, les persones amb EM han mostrat un menor nivell d’equilibri, la qual cosa resulta en un risc de caiguda superior a la mitjana. Els investigadors van observar que per a compensar aquesta dificultat motora, les persones amb esclerosi múltiple fan passos més curts i més lents.

Segons els investigadors, aquest estudi demostra que els impediments que pateixen les persones amb esclerosi múltiple són reals; i suposen un obstacle per a realitzar activitats físiques com caminar, córrer o anar amb bici. A més, s’ha demostrat que les persones amb EM amb aquests símptomes adapten la seva manera de moure’s per a mantenir un millor equilibri. Entre aquestes adaptacions destaquen l’angle de trepitjada i fer passos més curts.

Els resultats d’aquest estudi podrien ajudar a millorar les tècniques de rehabilitació després d’un brot, ajudant així a reduir el risc de caiguda de les persones amb EM. Iniciatives com Yo Doy mis Pasos, impulsat per Fundació GAEM, pretenen donar visibilitat a les dificultats de mobilitat de les persones amb EM; mentre es recapten fons per a la recerca en esclerosi múltiple.

Font: Journal of BiomechanicsMultiple Sclerosis News Today. Imatge: Arek Adeoye.