Restriccions en la dispensació de medicaments pel COVID-19

El Ministerio de Sanidad limita la dispensación de tratamientos hasta un máximo de dos meses, mientras insta a las Comunidades Autónomas a garantizar su dispensación a distancia

L’estat d’alarma provocat pel COVID-19 ha portat al Ministeri de Sanitat a posar restriccions a la dispensació de medicaments a les farmàcies hospitalàries. L’ordre, publicada al BOE limita a la farmàcia hospitalària a dispensar tractaments de fins a dos mesos de durada.

A l’ordre ministerial, es reconeix també la possibilitat de reduir aquest període a tan sols un mes, segons consideri l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS); i sempre que es consideri necessari per a preservar la disponibilitat dels medicaments en qüestió. Aquestes restriccions no s’apliquen als medicaments dispensats en assajos clínics, per als quals es recomana que els pacients rebin una quantitat major de l’habitual.

En la mateixa disposició, el Ministeri de Sanitat insta a les comunitats autònomes a prendre mesures perquè els pacients rebin els medicaments sense desplaçar-se els centres de salut. Així, la Plataforma d’Organitzacions de Pacients ha demanat a les comunitats autònomes que garanteixin la seva dispensació, sense que els pacients hagin d’obtenir-los als seus hospitals.

Aquestes mesures pretenen assegurar l’accessibilitat dels medicaments i, alhora, reduir el risc d’exposició dels pacients crònics. La Plataforma d’Organitzacions de Pacients remarca la importància de poder accedir als tractaments sense tenir a acudir als centres de salut, atès que això augmentaria el risc d’exposició al coronavirus.

Des de Fundació GAEM recomanem als afectats d’Esclerosi Múltiple que es posin en contacte amb els seus metges i/o hospitals per a saber com obtenir la medicació, ja que no hi ha establerta una única manera de procedir, depèn de cada CC.AA. Actualitzarem aquesta informació quan hi hagi novetats.

Recordem que la millor manera de mantenir-se informat al moment és consultar les fonts oficials, com la pàgina web dedicada al coronavirus del Ministeri de Salut. Una altra eina d’utilitat és aquest mapa desenvolupat per la prestigiosa Universitat John Hopkins que mostra l’expansió del COVID-19 a escala global.

Fonts: Planta Doce i Plataforma de Organizaciones de Pacientes.

Imatge: Volodymyr Hryshchenko