Reticències davant la vacuna Covid 19 per part dels afectats d’esclerosi múltiple

La reticència a rebre la vacuna COVID-19 constitueix un problema de salut pública important

Les sèries de casos i els registres d’EM indiquen que les persones grans amb esclerosi múltiple (EM), en particular aquelles amb malaltia progressiva i major discapacitat, tenen un major risc de complicacions per COVID-19.

La vacunació generalitzada contra COVID-19 protegirà directament a les persones immunitzades i probablement protegirà indirectament a tota la comunitat a l’disminuir la transmissió del virus. A causa de que es desconeix quantes persones amb EM es van incloure en els assajos clínics de vacunes Pfizer-BioNTech i Moderna, i es va excloure específicament a les persones que prenien agents immunosupressors, es desconeix la seguretat de les vacunes en la població amb EM. No obstant això, sobre la base d’un risc teòric baix i l’alt benefici potencial de la vacunació, un panell convocat per la Societat Nacional d’EM va recomanar encaridament que les persones amb EM rebin la vacuna COVID-19.

Un obstacle per a la vacunació generalitzada contra el COVID-19 és la reticència davant la vacuna, definida com “retard en l’acceptació o rebuig de la vacuna tot i la disponibilitat”.

La reticència davant la vacuna és un comportament influenciat per diferents variables, com el coneixement, l’experiència passada, els riscos percebuts, així com l’escepticisme sobre la seguretat i l’efectivitat de la vacuna, el malestar amb les polítiques de vacunació i el no percebre la infecció com un risc considerable.

Les persones amb EM poden estar preocupades específicament pels efectes d’una vacuna causa de la naturalesa inmunomediada de l’EM i la natura immunomoduladora a immunosupressora dels tractaments per a l’EM. Per tant, avaluar la disponibilitat de la vacuna i comprendre les fonts de la vacil·lació en les persones amb EM pot ajudar a abordar de manera més eficaç als afectats per fomentar la vacunació COVID-19, respectant sempre l’autonomia de l’pacient.

Fundació GAEM impulsa la innovació biomèdica per trobar una cura per l’esclerosi múltiple i millorar la vida de més de 55.000 persones a Espanya.
Dóna suport la seva tasca d’investigació i sensibilització sobre aquesta malaltia que no té cura.

Per tal de conèixer la disposició a rebre la vacuna COVID-19, així com els factors que contribueixen a ella, en adults amb esclerosi múltiple (EM), es va realitzar una enquesta online entre l’1 de desembre del 2020 i el 7 de gener de 2021 a adults amb EM.

La majoria dels enquestats eren dones (76,1%) i amb educació universitària (64%) amb una edat mitjana de 51 anys. El 17,8% tenia 65 anys o més. La majoria dels enquestats tenia EM Remitent Recurrent (70,7%) i el 22,2% tenia una discapacitat “nul·la / mínima”, el 29,5% tenien una discapacitat lleu i el 21% tenia una discapacitat moderada. En el moment de l’enquesta, 110 enquestats (27,8%) no estaven prenent un tractament modificador de la malaltia (DMT). En general, 157 (40,1%) estaven prenent un DMT de baixa eficàcia i 126 (32,1%) estaven prenent un DMT d’alta eficàcia. El 44,4% dels enquestats treballava i el 38,4% treballava fora de la llar a l’almenys el 50% del temps.

Els enquestats estaven una mica (31,9%), moderadament (31,9%) o extremadament (12,5%) preocupats per contraure COVID-19 personalment, i el 70,1% estaven al menys alguna cosa preocupats per tenir complicacions greus si contreien COVID-19. La majoria dels enquestats estaven molt més (30,7%) o una mica més (46,6%) preocupats per COVID-19 causa de la seva EM, mentre que només el 19,7% va informar que les seves preocupacions sobre COVID-19 no es van veure afectades per la seva EM.

La major proporció (43,6%) dels enquestats no anaven a llocs públics i només socialitzaven virtualment amb familiars o amics que viuen fora de les seves llars, i el 28,7% va informar que no anaven a llocs públics però socialitzaven amb familiars / amics en qualsevol dels dos llars.

El vuitanta-nou per cent dels enquestats va informar que les seves pràctiques i creences sobre vacunes no havien canviat a causa de COVID-19, mentre que el 9.0% va manifestar que tenia més probabilitats de rebre una vacuna que abans de COVID-19. El 2,2% restant tenia menys probabilitats de rebre una vacuna.

Resultats

Els resultats van mostrar que de 401 enquestats, el 70,1% estava disposat a rebre una vacuna COVID-19 autoritzada, el 22,7% no estava segur i el 7,2% no estava disposat. La preocupació més freqüent per als que no estaven segurs era la seguretat de les vacunes. La disposició a vacunar es va associar amb un major risc personal percebut de COVID-19, acceptació prèvia de la vacuna contra la grip, major nivell educatiu, i si els enquestats havien parlat o planejat parlar de la vacuna COVID-19 amb els seus neuròlegs.

Conclusions

Si bé la disposició a vacunar-se contra COVID-19 és alta entre les persones amb EM, gairebé el 30% no desitja o no està segur de ser vacunat. Els neuròlegs han de conèixer els factors centrats en el pacient associats amb la voluntat de la vacuna COVID-19 i abordar les preocupacions sobre la seguretat de la vacuna COVID-19 en les converses amb els seus pacients amb EM que no estiguin segurs de la vacuna.

Llegir l’article complet a Sage Journals