Somni i cervell: dormir poc afecta la salut cerebral?

Necessiteu preocupar-vos per la salut del vostre cervell si dormiu molt poc?

Generalment es creu que dormir molt poc té efectes negatius forts en la salut física, mental i cognitiva. Algunes persones fins i tot han suggerit que estem patint una “epidèmia d’insomni” a les societats modernes. La manca de son també pot afectar la salut del cervell, la mala qualitat del son està relacionada amb una modesta pèrdua de volum cerebral en tots els grups d’edat, i sabem que la gent gran amb problemes de son té un risc més gran de desenvolupar la malaltia d’Alzheimer i altres demències.

Aleshores, quan has de dormir per cuidar el teu cervell? Aquesta i altres preguntes relacionades han estat estudiades pels investigadors del consorci Lifebrain, aprofitant les imatges de ressonància magnètica (IRM) dels cervells de milers de participants al llarg de la vida adulta. Aquesta informació es va combinar amb qüestionaris sobre hàbits de son.

Els resultats van mostrar que la manca de son estava relacionada amb una major pèrdua de volum cerebral amb el temps. Els participants amb problemes per dormir, com despertars nocturns o problemes per agafar el son a la nit, i que van qualificar la seva qualitat de son com a baixa i estaven cansats durant el dia, van mostrar una pèrdua lleument més gran de volum cerebral que els participants sense aquests problemes. La majoria no hi va haver variacions amb l’edat, per la qual cosa la relació entre la falta de son i els canvis cerebrals va ser similar per a les persones d’entre 20 i 70 anys. No obstant això, hi va haver algunes excepcions. Els problemes del son només es van relacionar amb l’aprimament de l’escorça cerebral en participants de més de 60 anys.

Dormir massa o molt poc podria tenir un impacte negatiu a la salut del cervell

Quantes hores de son són suficients per cuidar el cervell? No trobem cap evidència convincent que la quantitat d’hores que s’adormen estigui relacionada amb l’envelliment del cervell. Els estudis de mortalitat tendeixen a mostrar que la durada del son molt curta i llarga s’associa amb la mort i la mala salut somàtica. No vam veure aquest patró per al cervell al nostre estudi. Això podria ser perquè molt poques persones dormen durant hores molt curtes o molt llargues al nostre estudi. Tanmateix, quan vam investigar només aquells que van informar de dormir menys de 5 hores cada nit o més de 10 hores, vam trobar que tenien volums més petits d’hipocamp, una estructura cerebral crítica per a l’aprenentatge i la memòria. Per tant, encara que la quantitat de son de les persones en general no es va relacionar amb l’envelliment cerebral, no podem excloure la possibilitat que dormir molt poc o molt estigui relacionat amb una salut cerebral pitjor.

Limitació dels estudis del son: l’ou o la gallina?

En aquest estudi, cal tenir en compte dos aspectes importants. Primer, les relacions que trobem no eren gaire sòlides. Per tant, encara que la manca de son en general es va relacionar amb més canvis cerebrals, els efectes van ser modestos. Algunes persones amb mal somni mostren poc envelliment cerebral en comparació d’altres, mentre que algunes amb bon somni van mostrar més.

En segon lloc, no sabem si la manca de son provoca més envelliment cerebral, o si la manca de son és simplement un reflex d’alguna cosa que succeeix al cervell, sense tenir cap efecte directe per si mateix. Els experiments amb la privació del son tant en animals com en humans donen suport a aquestes dues possibilitats: la manca de son pot tenir efectes negatius al cervell, però és probable que la mala salut del cervell també afecti el son.

Artícle de la Newsletter Newsletter Lifebrain Gener2021